Jelikož auta už taháme nějaký ten pátek, troufáme si tvrdit, že víme, která se hodí k tahání přívěsů. Nezáleží na tom, jestli za sebou budete tahat vozík s pískem, karavan, nebo auta, níže zmíněné stroje zvládnou nejen to. A protože existuje opravdu hodně adeptů, tento článek si rozdělíme na více částí. Dnes si představíme první tři kousky. Ford Ranger zastupuje poctivé dělníky, VW Touareg moderní SUV ze „staré školy“. Co dělá ve výběru stylové Audi SQ8? Uvidíte.
Ford Ranger Wildtrak 3.0 EcoBlue V6 e-4WD
Pokud pravidelně čtete blog expertnadovozy.cz, je pravděpodobné, že jste četli i několik mých článků na webu WikiCars.cz. V tom případě možná tušíte, že mám slabost pro Ford Ranger nejnovější generace, přesněji ve verzi Wildtrak s 3.0litrovým V6 EcoBlue a pohonem e-4WD. Toto auto umí nabídnou komfort SUV, ale zároveň je poctivým dělníkem. Nosnost čítá 980-1050 kilogramů, korba má délku 1544, hloubku 529 a šířku/mimo podběhy 1224/1584 milimetrů. Samozřejmostí je schopnost táhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 3.5 tuny. S tím se přeplňovaný šestiválec vůbec nezadýchá, protože má výkon 240 koní při 3250 ot./min a točivý moment 600 Nm při 1750 ot./min. Kvalitnímu přenosu sil napomáhá rovnou 10stupňová automatická převodovka a chytrý pohon všech kol e-4WD, díky kterému se nezalekne ani náročnějšího terénu. Tam lze využít redukci a uzávěrku zadního diferenciálu. Překvapivě není ani žádným lenochem, z 0 na 100 km/h zrychlí za 8.7 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 180 km/h. Více o tomto v Evropě nejprodávanějším pick-upu najdete v testu Ford Ranger Wildtrak 3.0 EcoBlue V6 e-4WD.
Volkswagen Touareg 4.2 V8 TDI R-Line (7P)
Volkswagen Touareg vyráběný od roku 2002 patří mezi nejstarší prémiová SUV. Prémiový je i navzdory tomu, že ho vyrábí „lidová“ značka Volkswagen. Tou nejzajímavější motorizací je jednoznačně vznětový 5.0 TDI V10 u první generace, ale jen kousek za ním je 4.2 TDI V8. Tento vznětový přeplňovaný osmiválec má výkon 340 koní při 4000 ot./min. a točivý moment 800 Nm při 1750-2750 ot./min. Nejenže díky němu odtáhne brzděný přívěs o hmotnosti až 3.5 tuny, ale taky zrychlí z 0 na 100 km/h za 5.8 sekundy, čímž překonává mnoho sportovních aut z kategorie hot hatchů. Maximální rychlost je vysokých 242 km/h. Spotřeba? Běžně okolo 11 l/100 km, s vlekem to obvykle bývá do 14 l/100 km, tedy podobně jako u pick-upu výše. Přednosti? Je to opravdu poctivé SUV, které se nebojí terénu, navíc je komfortní a výborně odhlučněné. Kufr má objem 580, po sklopení sedadel 1642 litrů. Mínusem může být například na servis náročnější vzduchový podvozek. Máte-li o takový nebo podobný kousek zájem, ozvěte se nám, protože s Touaregy máme opravdu hodně najezděno.
Audi SQ8 4.0 TDI V8
Jako třetí auto jsem měl nadepsané Porsche Cayenne S Diesel. Taktéž má motor 4.2 V8 TDI, jen dravěji naladěný, k tomu disponuje sportovnějším podvozkem, přičemž vše balí do exkluzivnější karoserie. Zároveň mu nelze upřít to, že praktičností jde o podobně schopný stroj, jako je výše zmíněný VW Touareg 4.2 V8 TDI. Proto jsem se rozhodl, že třetím autem bude Audi SQ8 4.0 TDI V8. Proč? Ačkoliv má nejvyšší výkon i točivý moment ze zmíněných tahačů – 435 koní při 3750 ot./min. a 900 Nm při 1250-3250 ot./min., zaujme nejnižší spotřebou. Bez přívěsu se dá s klidnou nohou dostat pod 9 l/100 km, s přívěsem o hmotnosti až 3.5 tuny to bývá o nižší jednotky litrů více. Zároveň si můžete užívat vymoženosti moderní doby, jako třeba systém natáčení zadní nápravy nebo vyrovnávání náklonů karoserie (oba systémy byly za příplatek). To znamená, že jde o tahač, který na okreskách potrápí nejeden hot hatch. A nezalekne se ani rovinek, z 0 na 100 km/h zrychlí za 4.8 sekundy a jede maximální rychlostí 250 km/h. Kufr je kupodivu ještě větší než u na první pohled praktičtějšího Touarega – 605 ve standardu, nebo 1755 litrů po sklopení sedadel. Mínusy? Jde o docela složité auto, které má 4.0litrový naftu spalující osmiválec, ten je osazený nejen dvojicí turbodmychadel, ale i elektrickým kompresorem. Proto se vyplatí hledat v zahraničí, kde je mnohem větší nabídka, takže je pravděpodobnější, že najdete poctivě servisovaný kousek od pečlivého majitele. Máte o takové auto zájem? Stačí vyplnit formulář ZDE.
Autor: Adam Václavek / WikiCars.cz