Technologie, jízdní dynamika a spotřeba Tesly Model S 90D

Tuto Teslu Model S jsme aktuálně zařadili do prodeje. Jde o komfortní a praktický elektromobil s vysokým dojezdem, který jsme koupili hlavně kvůli jeho skvělému stavu. Více o náročnosti servisu, degradaci baterie apod. se dozvíte v tomto článku.

Jelikož se Tesla Model S vyrábí už od roku 2012, vzniklo velké množství různých verzí. My jsme tentokrát z Belgie přivezli provedení 90D (facelift), které se vyrábělo v letech 2016 a 2017. Tento model disponuje dvěma elektromotory s kombinovaným výkonem 423 koní (311 kW) a točivým momentem 660 Nm. Krátkodobě za ideálních podmínek může výkon dosáhnout až 525 koní (386 kW).

Při pohotovostní hmotnosti 2223 kg dokáže Model S 90D zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 4,4 sekundy, maximální rychlost činí 250 km/h. Elektromotory napájí baterie s kapacitou 90 kWh, z čehož je využitelných 85,5 kWh. Nabíjení výkonem až 120 kW umožňuje doplnit energii z 10 na 80 % za zhruba 42 minut. Při použití 11kW AC wallboxu trvá plné nabití přes devět hodin.

Máte zájem o podobný vůz? Kontaktujte nás!

Jaký je reálný dojezd? U nového vozu se na dálnici pohybuje mezi 350 až 400 km v závislosti na teplotě a jízdních podmínkách. Ve městě lze podle podmínek dosáhnout 400 až 600 km. Spotřeba na dálnici činí přibližně 19–24 kWh/100 km, ve městě 13–20 kWh/100 km. I po osmi letech jsou to skvělé hodnoty, zejména co se týče dálničního dojezdu – ten stále překonává mnoho novějších elektromobilů. A co je potěšující: palubní počítač zobrazuje dojezd poměrně realisticky (ve srovnání s jinými EV), což se hodí při plánování zastávek na nabíjení.

Máte zájem o podobný vůz? Kontaktujte nás!

Stav baterie po osmi letech a 225 tisících kilometrech u Tesly Model S 90D

Model S 90D, který Rik přivezli do Česka z Belgie, pochází z roku 2017 a má najeto 225 000 km. Přesto zůstala kapacita baterie na úctyhodných 89,2 %, což znamená pokles jen o necelých 11 %. Při odhadu dojezdu je potřeba tyto hodnoty zohlednit.

Máte zájem o podobný vůz? Kontaktujte nás!

Jak je to s výměnou baterie a spolehlivostí u Tesly Model S 90D?

Podle dostupných údajů by měla životnost baterie přesahovat 200 000 mil (tedy více než 320 000 km). Existují ale i případy, kdy Model S na jednu baterii ujel až 800 000 km. U desetiletých vozů s nájezdem přes 300 000 km se baterie často drží nad hranicí 80 % kapacity.

Výměna baterie? Nová může stát kolem 500 000 Kč, ale jedná se o neoficiální údaj. Repasovaná baterie vyjde zhruba na polovinu. Oprava jednotlivých článků či modulů může být ještě levnější – v řádu vyšších desítek tisíc.

Máte zájem o podobný vůz? Kontaktujte nás!

Znám případ majitele Modelu S 85D z roku 2015 (verze před faceliftem), který auto koupil v Dánsku. Už při nájezdu 60 000 km původní majitel dostal v roce 2019 novou baterii v rámci záruky. O pět let později, při nájezdu 240 000 km, čelil nový český majitel další poruše. Nabídka od Tesly zněla: nová baterie s dvouletou zárukou za více než 500 000 Kč, repasovaná s půlroční zárukou za cca 300 000 Kč. V obou případech by si Tesla ponechala starou baterii. Nakonec se rozhodl pro opravu v Německu, kde servis vyšel na 6 875 EUR (podle dnešního kurzu přes 170 000 Kč).

Pokud však narazíte na dobře udržovaný kus – ideálně takový, u něhož se baterie nevybíjela na nulu ani nenabíjela na 100 % – můžete s původní baterií ujet stovky tisíc kilometrů. A pokud koupíte modernizovaný kus, kterým případ výše nebyl, měli byste se dočkat i větší spolehlivosti.

Máte zájem o podobný vůz? Kontaktujte nás!

Spolehlivost a zpracování Tesly Model S 90D

Model S 90D je jinak spolehlivý vůz. Občas je třeba řešit drobnosti – například pazvuky z podvozku způsobené opotřebenými díly, které se těžko lokalizují. U starších verzí se mohou objevit problémy s dotykovými displeji. Zajímavostí je fakt, že i při nájezdu přes 200 000 km často zůstávají původní brzdové kotouče i destičky – díky silné rekuperaci se totiž mechanické brzdy používají minimálně.

Kritika na adresu kvality zpracování Tesel je častá, ale u tohoto modernizovaného exempláře jsem žádné zásadní výhrady neměl. Slícování panelů není tak precizní jako u německých prémiových značek, ale působí solidně. Setkat se můžete spíše jen s trochu předčasným ošoupáním některých materiálů.

Je třeba zdůraznit, že faceliftované verze jsou výrazně spolehlivější než původní Model S. Pokud tedy uvažujete o koupi ojetého vozu, určitě se zaměřte na modernizované provedení.

Máte zájem o podobný vůz? Kontaktujte nás!

Autor: Adam Václavek / WikiCARS.cz