Elektromobily mají oproti vozům se spalovacími motory mnoho výhod. Jednou z nich je například jednoduchost pohonného ústrojí. Z toho by mělo plynout, že elektromobily bude mnohem snazší zkontrolovat, když si budete chtít koupit nějaký ojetý. Z určitého úhlu pohledu je to sice pravda, ale jsou tady jiné věci, které je potřeba důkladně prověřit, abyste se nespálili. Na špatně prověřeném elektromobilu totiž můžete prodělat vysoké stovky tisíc.
Vše se odvíjí od stavu baterie
Už jste se v různých článcích na internetu setkali s případy, že někdo koupil ojetý elektromobil za úžasně nízkou cenu, ale po pár týdnech zjistil, že baterie je těsně před smrtí? Tato nedílná součást elektromobilů totiž bývá i nejrizikovějším místem. Co se baterie týče, automobilky nejčastěji dávají záruku 8 let a 150-200 tisíc kilometrů. Pokud kupujete ojetinu blížící se těmto číslům, je potřeba ji velmi pečlivě zkontrolovat. Její následná výměna totiž může vyjít na „schůdných“ 200 000 Kč, ale i nemile překročit 1 000 000 Kč.
Stav baterie se hodně odvíjí od stylu jezdění a nabíjení. Pokud se s autem jezdilo pomaleji a využívány byly pomalejší nabíječky, je velká pravděpodobnost, že kapacita baterie se sníží jen minimálně. V opačném případě může být pokles větší – v těchto případech bychom radši hledali jiné auto, protože baterie už má to nejlepší za sebou. To je nevýhodné nejen z hlediska budoucích nákladů za případnou opravu/výměnu baterie, ale taky bude značně snížený dojezd. Kontrolu stavu baterie nejčastěji provádí speciálně vyškolení pracovníci v autorizovaných servisech.
Když kupujete ojeté auto, chcete znát servisní historii, ale u elektromobilu je to absolutní nutností. Servisní záznamy jsou většinou vedeny přímo u autorizované servisní sítě, nikoliv v papírové knížečce, kterou znáte z minulosti. Touto knížku podvodníci často padělají a jen tahají potenciálního kupce za nos.
Zkontrolujte ostatní komponenty, protože i elektromobil musí zatáčet a brzdit
Baterie je sice tím nejdůležitějším, co by se mělo zkontrolovat, ale pořád jde o auto, takže prověřit musíte i jiné části. O stylu jezdění hodně napoví brzdy. Elektromobily k brzdění využívají hlavně rekuperaci, proto jejich brzdové desky často vydrží hrubě přes 150 000 kilometrů. Může se tak stát, že pokud auto jezdil klidným tempem, brzdové kotouče budou pokryty povrchovou korozí, ale to ničemu nevadí. Většinou se jí dá zbavit pár prudšími zabrzděními. Podvozkové díly pak trpí úplně stejně jako u běžných aut se spalovacími motory, takže i kontrola zde bude probíhat obdobně. V neposlední řadě je nutné prověřit právní historii auta.
Když si s koupí ojetého elektromobilu nevíte rady
Pokud si s koupí ojetého elektromobilu, respektive s jeho dovozem ze zahraničí, nevíte rady, nevadí. Od toho jsme tady my. Stačí, abyste nám sdělili své představy a požadavky. My s vámi ideální elektromobil vybereme, po následné domluvě i přivezeme a zařídíme veškeré papírování.