Jelikož jsou emisní normy čím dál přísnější, aut s klasickým spalovacím pohonem je na trhu čím dál méně. Většina z nich totiž byla obdařena přinejmenším mild-hybridní, ale nezřídka kdy i full-hybridní nebo plug-in hybridní technologií. Otázka je jednoduchá. Vyplatí se koupit použitý hybrid? A pokud ano, který z nich?
Není hybrid jako hybrid, mild-hybridy a full-hybridy můžeme doporučit
Mild-hybrid
Mild-hybrid k pohonu využívá primárně spalovací motor, ten je doplněn slabým 48V elektromotorem, který nahrazuje startér a alternátor. Energie do malé baterie se získává rekuperací při zpomalování. Mild-hybridy zpravidla efektivněji využívají stop/start a umí plachtit (vypnout motor za jízdy). Elektromotor nepatrně pomáhá i při akceleraci. Oproti stejným pohonům bez této technologie mild-hybridy ušetří zhruba 10% paliva.
Mild-hybridů mezi ojetinami se určitě bát nemusíte. Tyto systémy většinou bývají spolehlivé a baterie s nízkou kapacitou nejsou příliš nákladné na výměnu. Našim oblíbeným mild-hybridním pohonem je 1.5 TSI e-Tec, který najdete například ve Škodě Octavii.
Full-hybrid
Full-hybrid k pohonu využívá jak spalovací, tak elektrický motor, který v mnoha případech auto umí pohánět i sám (krátkodobě). Tento systém proslavila Toyota Prius, přičemž u této značky se těší i nadprůměrné spolehlivosti. Oproti mild-hybridu má větší baterii, která se taktéž nabíjí rekuperací. Full-hybridy se většinou pyšní úžasnou spotřebou ve městech, kdy dokáží na plno využít energii získanou z brzdění. Oproti stejným autům s čistě spalovacím pohonem však může být vyšší spotřeba na dálnicích, protože full-hybrid sebou musí tahat poměrně těžkou baterii.
Při koupi ojetého full-hybridu už si musíte dávat větší pozor. Je dobré, aby auto dlouhé měsíce nestálo někde na bazaru. To totiž nedělá dobře bateriím, jejichž výměna vyjde na vyšší desetitisíce. Full-hybrid by měl jezdit a rekuperovat, pak baterie vydrží nejdéle. Všeobecně jsou tyto systémy považovány za spolehlivé. Výhodou totiž je, že full-hybridy jsou často osazeny poměrně slabými atmosférickými motory, které by měly vydržet opravdu hodně. Náš tip? Oblíbence máme u Fordu, jde o SUV Kuga 2.5 Duratec Hybrid (HEV).
Plug-in hybrid jen pro úzkou skupinu lidí, jeho koupi bychom si dobře rozmysleli
Zajisté jsou lidé, kterým plug-in hybrid vyhovuje. Abyste do této skupiny spadali, měli byste splňovat následující: pracovní dny dojíždět do práce vzdálené nižší desítky kilometrů, jednou za čas jezdit do vzdálenějších destinací a mít možnost nabíjet přes noc doma nebo v práci. Takřka ve všech ostatních případech je lepší auto s čistě spalovacím pohonem, jeden z hybridů výše a nebo čistý elektromobil. Abyste výhody plug-ub hybridu využili, musíte ho pravidelně nabíjet, protože vybitý kvůli vyšší hmotnosti není tak efektivní jako full-hybrid. Smířit se budete muset s poměrně vysokou spotřebou na dálnicích.
Plug-in hybridům nedělá dobře, pokud dlouho stojí nebo nejsou nabíjeny. Jakmile plug-in hybridu umře baterie, už to bývá v řádech statisíců. Sice díky rekuperaci, stejně jako u full-hybridu, ušetříte například na brzdách, ale ten složitý zbytek systému vás může nehezky potrápit. My osobně nejsme fanoušky většiny plug-in hybridů, ale proti gustu… Plug-in hybridy se snaží tlačit třeba koncern Stellantis, a to například s modely Peugeot 308, Citroën C5 AirCross, DS 9, Opel Astra a podobně.
Autor: Adam Václavek/WikiCars.cz