Recenzovaný C 63 AMG je nástupcem prvního sériově vyráběného AMG C 36.

Mercedes-Benz představil model C 63 AMG v roce 2007, na 40. výročí založení tuningové firmy AMG. AMG spolupracuje s Mercedesem od roku 1988, od roku 1999 je většinovým vlastníkem AMG právě Mercedes. Prvním sériově vyráběným modelem AMG bylo C 36 AMG z roku 1993, tedy jeden z předchůdců C 63 AMG generace W204 (C204 pro kombi Estate), který jsme nedávno dovezli z Německa do Česka. Během vývoje se inženýři inspirovali závodním speciálem DTM, v němž má Mercedes nejdominantnější závodní tým. Modernizace proběhla v roce 2011, výroba skončila o 3 roky později, avšak Coupe se prodávalo až do roku 2016. Cena v roce 2008 startovala kousek pod hranicí 2 000 000 Kč, avšak s různými příplatky další statisíce naskakovaly jedna báseň. Námi dovezený Mercedes-Benz C 63 AMG Performance Estate (S204) je aktuálně prodej za cenu 850 000 Kč. Z výrobní linky sjel v roce 2008, od té doby najezdil 150 000 kilometrů. Ve všech směrech je v ukázkovém stavu. Máme veškeré servisní dokumenty včetně původního c.o.c. listu. Navíc má čerstvě aplikovanou keramickou ochranu.

Základ má 457 koní, Performance o 30 koní více a samosvorný diferenciál, testovaný kousek byl upraven na 517 koní.

Srdcem tohoto modelu je 6.2-litrový V8 s označením M156 vyvinutý Berndem Ramlerem, který má na svědomí také 5.7-litrový V10 v Porsche Carrera GT. Tento motor je prvním vyvinutým přímo oddělením AMG, takže zřejmě i díky tomu je považován za jeden z nejlepších atmosférických osmiválců historie. Disponuje výkonem 457 koní při 6800 ot./min. a točivým momentem 600 Nm při 5000 ot./min., 83 % Nm je dostupných v širokém rozmezí 2000 a 6250 ot./min. Testovaná verze Performance má výkon zvýšený na 487 koní, ale hlavně samosvorný diferenciál, jenž jízdní vlastnosti posouvá na vyšší úroveň. Tento kousek je navíc profesionálně upraven na 517 koní a 593 Nm.

Z 0 na 100 km/h rychlí za 4.5 sekundy, bez omezovače dokáže uhánět maximální rychlostí 315 km/h.

Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 4.6 sekundy (Performance za 4.5 sekundy) a maximální rychlost je omezena na 250 km/h (Performance 280 km/h, bez omezovače až 315 km/h). ESP je nastavitelné ve třech stupních: On, Sport a Off. Standardní pneumatiky mají rozměry 235/40 R18 vpředu a 255/35 R18 vzadu, za příplatek byly 235/35 R19 vpředu a 255/30 R19 vzadu. Brzdy jsou vpředu šestipístkové s kotouči o průměru 360 milimetrů, vzadu čtyřpístkové s kotouči o průměru 330 milimetrů. Ty se velmi dobře dávkují, na okreskách jsou k neutahání.

Těžkopádný kombík? Naopak, přerostlá motokára, která se umí proměnit v muscle car.

Motor se pyšní bleskurychlými reakcemi na plyn a silou ve všech otáčkách. Má krásný zvuk, hlavně při podřazování zlověstně štěká. Sedmistupňová převodovka AMG Speedshift Plus 7G-Tronic řadí rychle a dovolí motoru opřít se o omezovač, jen by mohla rychleji reagovat na pádla. Podvozek zajišťuje hromadu přilnavosti, až je k nevíře, že jde o velké kombi s kufrem o objemu 485 litrů (po sklopení sedadel 1500 litrů). Zároveň solidně tlumí nerovnosti, takže C 63 AMG se dá pohodlně využívat i ke každodennímu jezdění, jen se budete muset smířit se spotřebou okolo 15 l/100 km (když se budete hodně krotit, tak lehce přes 10, ale při okreskovém dovádění i přes 30). C 63 AMG umí být doktorským skalpelem, ale i vikingskou sekerou. Stačí deaktivovat ESP a jít více po plynu, v tu chvílí už to není motokára, ale muscle car kouřící od pneumatik jezdící driftem. U toho si řidič vychutná krásně komunikativní řízení.

Ikonický osmiválec 6.2 V8 se objevil v těch nejlepších AMG historie.

Motor M156 se objevil i v dalších modelech AMG. Například E 63, ML 63, R 63, S 63, CL 63, CLK 63, CLS 63 a SL 63. V supersportovním SLS je jeho nejlepší varianta s označením M159, kterou renomovaní novináři vyzdvihují do nebes. Předchůdcem tohoto 6.2 V8 s atmosférickým plněním je 5.4 V8 s kompresorem, nástupcem 4.0 V8 BiTurbo, jenž byl v nejnovějším Céčku od AMG nahrazen 2.0-litrovým čtyřválcem, jenž je součástí plug-in hybridního ústrojí. Tento fakt jen zvedá ceny starších C 63 s osmiválci, protože čtyřválec je značně nepopulární.

Projel jsem už přes 1000 aut, Mercedes-Benz C 63 AMG Performance Estate (S204) patří k těm nejlepším.

Od té doby, co mám web WikiCars.cz, jsem projel přes 1000 aut. Málokteré mě dnes nadchne natolik, abych po něm toužil a chtěl si ho koupit. Upřímně a s klidným svědomím vám můžu říct, že mít volných 850 000 Kč, Rik z Expert na dovozy by mě nemusel dlouho přemlouvat, abych si jeho C 63 AMG koupil, naopak bych prosil, aby ho prodal mně. Rozsáhlejší test naleznete ZDE.

Přečtěte si také recenzi na Jaguar S-Type R

Jaguar S-Type v Česku není příliš známý, což je škoda, protože jde o plnohodnotného rivala pro vozy Audi A6, BMW řady 5 a Mercedes-Benz třídy E. Ve svém vrcholném provedení R pak konkuruje velikánům jako Audi RS 6, BMW M5 a Mercedes-Benz E 55 AMG. Díky tomu, že není tak známý a populární, má jednu velkou výhodu, jeho ceny jsou mnohem nižší než u zmíněných Němců. Pokračování…

Autor: Adam Václavek / WikiCars.cz